– To jeden z najlepszych naszych projektów pod kątem zakładanych parametrów ekonomicznych – tak planowaną inwestycję w fabrykę tworzyw sztucznych zachwala Paweł Łapiński, wiceprezes Grupy Azoty. Zakład produkujący polipropylen wraz z gazoportem ma powstać na terenie zależnych zakładów chemicznych w Policach. To będzie największy projekt w historii chemicznej spółki i jeden z największych w polskiej chemii od lat. Szacowany całkowity budżet inwestycji urósł z planowanych 5,4 mld zł do 6,5 mld zł.
Wiadomo już, że ok. 60 proc. tej kwoty ma pochodzić z bankowych kredytów. Zarząd przyznał też, że do dopięcia finansowania niezbędne będzie wsparcie partnera, który miałby wyłożyć co najmniej 200 mln euro (ok. 860 mln zł). – Prowadzimy już w tej sprawie rozmowy z inwestorami. To podmioty krajowe i zagraniczne, partnerzy strategiczni i finansowi – zapewnia Łapiński. Szczegółów jednak nie ujawnia.
„Rzeczpospolitej" udało się jednak ustalić, że Azoty starały się zainteresować projektem krajowe giganty, kontrolowane przez Skarb Państwa, ale bezskutecznie. Chodzi o koncerny paliwowe Orlen i Lotos, a także firmy z branży gazowniczej (z uwagi na planowaną budowę gazoportu) – Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo oraz Gaz-System. Zarząd nawozowej grupy wciąż ma natomiast nadzieję na zaangażowanie w projekt zagranicznego inwestora albo instytucji finansowej, np. Polskiego Funduszu Rozwoju.
Łatanie dziury
Projekt realizuje PDH Polska – spółka celowa Grupy Azoty i zależnych Polic. Inwestor wyłonił już wstępnego wykonawcę przedsięwzięcia - został nim koreański Hyundai Engineering, a wartość jego wynagrodzenia może sięgnąć 1 mld euro. Oferty złożyły też dwie włoskie firmy: Technip Italy i Tecnimont. Przy tej okazji Azoty poinformowały też, że całkowite koszty projektu wzrosną do 1,52 mld euro (ok. 6,5 mld zł). Z tego nakłady na samą inwestycję mają sięgnąć 1,18 mld euro. Pozostała kwota to rezerwa wymagana przez banki na ryzyko wzrostu kosztów projektu, a także koszty finansowania inwestycji i koszty operacyjne PDH Polska w okresie budowy zakładu.